Niewiarygodni klienci

31 stycznia
22:22 2012

Od czasu wejścia Polski do grona państw Unii Europejskiej banki w Polsce, cały system bankowy diametralnie się zmienił. Z prozaicznych zresztą powodów, ponieważ banki musiały dostosować się do realiów panujących na rynkach unijnych. Nie było to łatwe, bowiem zaszłości były ogromne. Peerelowski system bankowy nie rozwijał banków, ani naszych finansów, a wręcz przeciwnie przepaść pomiędzy Polską a Europą stale pogłębiała się. Dopiero transformacja polityczno-gospodarcza oraz wejście naszego kraju do struktur zjednoczonej Europy stworzyło możliwości do nadrobienia tych zaszłości. Systemy elektroniczne, bankomat euronet bzwbk, mbank, itd., karty płatnicze to tylko wycinek postępu jaki nastąpił w polskich bankach. Równolegle rozwijał się też system kontroli i windykacji. Biuro Informacji kredytowej jest bardzo pomocne w sprawdzaniu klientów ubiegających się o kredyty, czyli ich historia kredytowa pozwala na udzielenie im kredytu. Tym samym banki zabezpieczają się przed ewentualnymi problemami, takimi jak chociażby złe kredy. Jednak co z tym idzie, banki starają się uciekać przed niewiarygodnymi klientami.
Banki coraz częściej oceniają wiarygodność klienta i przydzielają go do jakiejś grupy ryzyka. Kredyt więc będzie tym tańszy, im bardziej klient jest dla banku wiarygodny. A im bardziej jest wiarygodny tym marża będzie stosunkowo niższa. Prawdą też jest, że w niektórych bankach marża będzie niższa, jeżeli klient decyduje się na zakup produktów dodatkowych takich jak chociażby konto w tym banku czy też ubezpieczenie. Od czego jeszcze może zależeć wysokość marży? Na przykład od tego czy klient wybierze kredyt z prowizją czy bez i czy na przykład /alior bank/ klient zdecyduje się na zakup ubezpieczenia z funduszem kapitałowym lub ubezpieczenia na życie, a także wysokość wskaźnika ltv oraz inne produkty /bgż/. Kolejnym czynnikiem determinującym wysokość marży jest status klienta, czyli tyle ile co miesiąc wpływa na jego konto. Dobrze i bardzo dobrze zarabiający mogą liczyć na to, że i marża będzie mniejsza. Coraz częściej jednak banki uzależniają mimo wszystko wysokość marży od zakupu dodatkowych produktów. Co przyciąga klientów do poszczególnych banków? Darmowe konta, niska marża to podstawa. Tak jest np., jeśli chodzi bankomat euronet bzwbk.